Waardering in de zorg

Waardering in de zorg

Als zorgprofessional zorg je vanuit het hart voor de ander. Maar wie zorgt voor de zorgprofessional? Krijgen de medewerkers bij jou in de zorgorganisatie de waardering die ze verdienen? Wij hebben tips om het (nog) beter te maken!

Waardering: het geeft een goed gevoel en gevoel van voldoening. Zorgprofessionals werken hard en zijn essentieel in onze samenleving. Daarom verdienen ze ook de nodige waardering. Het harde werken, en  mag gezien en beloond worden. Maar hoe zorg je daarvoor als zorgorganisatie? Hoe laat je merken hoe dankbaar je bent voor alles wat de medewerker doet? Nou, zo dus!

1. Complimenten

Maak er een complimentencultuur van. Zorg ervoor dat een compliment geven eerder basis is dan uitzondering. Laat het weten als iemand iets goeds doet, als iemand iets moois bereikt of als iemand er gewoon stralend bijloopt. Iedereen heeft behoefte aan een schouderklopje. Zorg ervoor dat de leidinggevenden en de medewerkers binnen de organisatie hetzelfde erin staan.

2. Waarderingscampagne

Geef als zorgorganisatie het goede voorbeeld, dit werkt door op de medewerkers. Organiseer speciale dagen of acties voor de medewerkers in het kader van waardering. Zet de medewerkers in de schijnwerpers. Deel gepersonaliseerde complimenten uit, geef massages ter ontspanning of stuur een kaartje als bedankje voor het harde werken. Er zijn meer dan genoeg acties te bedenken. Zorg ervoor dat het geen eenmalige actie is, maar een geregeld terugkerend proces van waarderingsacties. Zo zal er ook positief over de organisatie gepraat worden, wat natuurlijk weer nieuwe mensen aantrekt. Ook blijven de medewerkers gelukkiger.

3. Iets kleins, maar fijns!

Niet alleen geluk, maar ook waardering zit ‘m in de kleine dingen. Iets kleins voor de verjaardag, een kaartje na een drukke periode, een bloemetje voor beterschap. Die kleine gebaren laten merken dat er aan je gedacht wordt. Dat je er echt toe doet binnen de organisatie.

4. Verantwoordelijkheid geven

Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zal medewerkers over het algemeen motiveren. Het geeft een fijn gevoel om vertrouwd te worden en geeft hierdoor waardering. Zelfsturende teams kan dus goed zijn voor de motivatie van zorgprofessionals en voor de teamspirit.

5. Laat de medewerkers meedenken

De zorgmedewerkers op de vloer zien wat er gebeurt en waar zij en anderen tegenaan lopen. Laat ze daarom meedenken over verbeteringen en bedenk samen ideeën voor innovatie. Waardering betekent ook je gehoord voelen, en dat er iets gedaan wordt met het advies dat je geeft.

6. Een fijne werkomgeving

Werkende apparatuur, voldoende piepertjes, goed internet, lekkere koffie, af en toe iets lekkers op tafel. Als de systemen niet werken, de werkomgeving niet uitnodigt tot samenwerken of de juiste voorwaarden ontbreken om het werk goed te doen, doe je de mensen in de organisatie tekort.

7. Luister naar hun wensen

De werkroosters.. Geen gemakkelijke opgave om alle diensten telkens weer opgevuld te krijgen. Toch is het belangrijk om naar de zorgmedewerkers te (blijven) luisteren als ze wensen hebben in hun rooster. Een (erg) inflexibel werkrooster is namelijk een van de meest voorkomende redenen voor zorgprofessionals om hun baan op te zeggen. Maak tijdens de sollicitatie duidelijk afspraken over het werkrooster en houd je als organisatie aan de gemaakte afspraken. Zelf vind je het toch ook fijn als je bij je wekelijkse tennis-, loop-, of muziekles kan zijn? Als de organisatie zich aan de gemaakte afspraken houdt, zullen de medewerkers dit ook sneller doen. Dus kom ze, waar mogelijk, tegemoet. Goede zorgprofessionals zijn schaars, dus probeer ze te behouden binnen de organisatie en er alles aan te doen om ze te beschermen in een goede werk-privé balans.

8. Ga op tijd het gesprek aan

Zorg voor volgende evaluatiegesprekken en persoonlijke contactmomenten. Vraag hoe het nou echt met de zorgprofessional gaat. Heeft iemand wel erg veel uren gemaakt of merk je dat de druk te hoog ligt? Probeer op tijd in te grijpen voordat er weer een zorgprofessional uitvalt met een burn-out of zijn of haar baan opzegt. Liever iets minder uren, of iets meer persoonlijke aandacht, dan een volledige medewerker die uitvalt, toch?

9. #ikwerklekkerindezorg

Een leuk cadeautje om de medewerkers in het zonnetje te zetten. #ikwerklekkerindezorg is een boek vol inspirerende verhalen van zorgcollega’s, tips om voor jezelf te zorgen en met energieboosters voor zorgmedewerkers en de teams. Een leuk cadeau voor de feestdagen, de start van het nieuwe jaar, de dag van het werkplezier in de zorg, de week van het werkgeluk, de week van de zorg, Valentijnsdag of noem maar op.



Hoe kun je het zelf beïnvloeden: meer werkgeluk in de zorg?