13 tips om jouw weerstand een boost te geven

13 Tips voor een killerweerstand

Ja, het is weer de tijd van het jaar. Maar nee, jij hoeft niet ziek te worden. Je kan griep- en coronavrij blijven, en zelfs die vervelende verkoudheid ontlopen. Hierbij 13 tips voor een killerweerstand.

Een lagere weerstand in de winter? 

Waarom word je eigenlijk sneller ziek in de herfst en winter? Waarom zien we op het moment zo veel zieken om ons heen en stijgen de coronabesmettingen?

Het is niet de kou die je ziek maakt, maar door koud weer verspreid een virus zich gemakkelijker. Koude lucht bevat minder vocht dan warme. Adem je een virus uit in droge, koude lucht, dan verdampen die druppels deels. Zo wordt het druppeltje klein genoeg om te zweven en kan het zich gemakkelijker verspreiden.

Ook zit je vanaf de herfst veel binnen, samen met grote groepen, met de ramen en deuren gesloten. Vaak zelfs met slechte ventilatie. Doordat er weinig frisse lucht binnen komt, krijgen bacteriën de kans zich te vermenigvuldigen. En virussen om zich te verspreiden. Jouw lichaam moet harder werken om gezond te blijven. Daarom is het handig als jij jouw weerstand helpt door de volgende tips toe te passen: 

1. Slaap

Dit zal ongetwijfeld niet als een verrassing komen. Maar dat maakt het niet minder waar. Allereerst: slaap genoeg! Je immuunsysteem heeft de nacht hard nodig om jouw lichaam te repareren. Ben je overdag moe? Ga dan eerder naar bed. Moe zijn is namelijk een kenmerk van een lage weerstand. Val je maar niet in slaap? Het kan helpen al vroeg in de avond alle schermen uit te zetten. Het blauwe licht stimuleert namelijk de aanmaak van cortisol (het stresshormoon) en verhindert de aanmaak van melatonine (het slaaphormoon). Dus, deze week even geen tv, oneindig gescroll op Facebook, maar heerlijk met een boek op de bank.

2. Beweging

Wat is het koud, no way dat ik naar buiten ga. Niet heel gek als je dit denkt, want die donkere grijze dagen zorgen ervoor dat jij het huis niet uit wilt. Maar frisse lucht is ontzettend goed voor je. En vooral ook: beweging. Wandel even een rondje, of trek jouw renschoenen aan. Natuurlijk kun je ook gewoon lekker warm naar de sportschool of thuis oefeningen doen. Maar zorg ervoor dat je fit blijft, of wordt. En ontloop zo de virussen en bacteriën. Let wel op, want té intensief sporten, dat heeft weer een averechts effect. Je Lichaam verbruikt immers veel te veel energie, waardoor er niks meer overblijft om je weerstand sterk te houden.

3. Eet gezond

Deze mag natuurlijk niet ontbreken in het rijtje. Let op wat je eet en vermijd suiker, overmatig alcohol gebruik en roken. Dit beïnvloedt jouw weerstand namelijk negatief. Gezonde, gevarieerde, voeding kan jouw weerstand juist een ontzettende boost geven. Zorg ervoor dat je voldoende vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten binnenkrijgt en laat het ongezonde spul zoveel mogelijk achterwege.

Echte weerstandboosters zijn: rode paprika, broccoli, spinazie, zoete aardappel, knoflook, amandelen, citrusvruchten, blauwe bessen en havermout.

Inspiratie nodig voor lekkere, gezonde recepten? Deze gerechten verhogen je weerstand.

4. Supplementen

  • Je ontvangt weinig zonlicht in de winter, waardoor je vitamine D mist. Dit heeft weer invloed op jouw immuunsysteem. Gelukkig zijn er vitamine D supplementen die zullen bijdragen aan een betere weerstand.
  • Slik jij al zink? Onderzoek wijst uit dat dit helpt immuniteit te verhogen. Dit kan via supplementen of via voedingsmiddelen als sesam, pompoenpitten, linzen en kalkoen. Krijg jij, net als het overgrote deel van de onderzochte populatie, niet voldoende zink binnen? Dan ben je vatbaarder voor ziekten en infecties.
  • Probiotica, oftewel levende micro-organismen, oftewel levende bacteriën. Klinkt niet heel lekker hè. Maar heeft wel een positief effect op de gezondheid als je er genoeg van binnenkrijgt. Griekse yoghurt, augurken, Yakult en zuur vormen een goede bron van probiotica. Maar er zijn ook gewoon voedingssupplementen van. Lekker makkelijk.

    Pas wel op, te veel van iets is nooit goed.

Meer tips voor die killerweerstand:

5. Hygiëne

Sinds corona gaat er geen dag voorbij en je niet wordt herinnerd aan je hygiëne. Was je handen. Nies en hoest in je elleboog of zakdoek. En terecht ook, want telefoons, deurknoppen, roltrappen… Zo ongeveer alles wat je aanraakt, zit vol met bacteriën en kan een negatief effect hebben op je weerstand.

6. Verse gember en kurkuma

Gember en kurkuma doen wonderen! Het zijn natuurlijke sterkmakers en ontgifters en ook nog eens super lekker als thee. Wij zouden zeggen, ga binnenkort langs de Aziatische supermarkt en sla groot in.

Tip: voeg ook wat peper toe aan de verse kurkuma in je hete water. Dan wordt het beter opgenomen in je lichaam. En ja, ook dit is lekker.

7. Brandnetel

Brandnetel doet wonderen. Je wilt er niet in vallen, maar om te drinken als thee is het ideaal. Het is namelijk super gezond en bloed zuiverend. Ook bevat het ijzer en vitamine C. Deze smaak mag dus niet ontbreken in je theedoos.

8. Een slokje appelazijn

Begin de dag met een eetlepel appelzijn met water. Het heeft een hoge zuurgraad en doodt schimmels en bacteriën. Ook verhoogt het je stofwisseling en reguleert het je bloeddruk. Het geeft je veel energie en helpt je weerstand op te bouwen.

9. Koud douchen

Brr, nee, daar zit je eigenlijk niet op te wachten. Toch kan dit volgens gezondheidsexperts helpen je weerstand te ondersteunen. Door het koude water wordt je bloed namelijk effectiever naar belangrijke organen gepompt. Ook gaat je bloeddruk omlaag en je stofwisseling omhoog. Ben je een koukleum? Dan kun je ook de laatste paar seconden koud afdouchen.

10. Sla het nieuws over vandaag

Mensen die veel nieuws lezen en kijken, hebben meer angst en slapen slechter. Wat dus weer slecht is voor jouw weerstand. Dat blijkt uit onderzoek. Je hoeft dus niet elk uur weer op de hoogte te zijn van de nieuwste coronacijfers.

11. Bewust ademen

Zeker als je druk bent, is het nodig om te ontspannen. En het mooie is, ademen moet je toch. Door bewust, rustig en diep te ademen, kun je jouw stresshormoon direct laten dalen. Het kost je maar een paar minuutjes per dag.

Heb je hier wat hulp bij nodig? Ademhalingsoefeningen vind je op je smartwatch, je kan een app installeren, of even op Youtube zoeken.

12. Me-time

Zorg voor voldoende ontspanning. Je hebt momenten voor jezelf nodig. Lees een boek, reserveer een uitje naar de spa, maak een lange wandeling, luister muziek. Iedereen ontspant op een andere manier. Wanneer voel jij je echt ontspannen? Maak er tijd voor vrij. Het is noodzakelijk om geregeld af te schakelen, wil je jouw weerstand op peil houden.  

13. Werk aan je mindset

Wetenschappelijke studies tonen aan dat positieve emoties en gedachten het immuunsysteem versterken. Vriendelijkheid, dankbaarheid, compassie, verliefdheid, vreugde. Lachen helpt immers bij het verminderen van stresshormonen en helpt bij het aanmaken van natuurlijke afweercellen.

Waar ben jij dankbaar voor? Wat maakt jou gelukkig? Wat waardeer je in je werk, wat in jezelf? Door je hier actief mee bezig te houden, sta je positiever in het leven en maak je de kans dus kleiner om ziek te worden.

Last van een winterdip? Zo haal je toch het beste uit jezelf!


Verpleegkundig Specialist GGZ, Lia Jaeqx, is naast haar werk ook columnist. Ze schreef een column over de uitdagingen die komen kijken bij solliciteren als je zo ontzettend gewild bent!

Lees haar column.